Snøvsen – Undervisningsforløb – Skole

1.699,00 kr.

Undervisningsforløbet sendes til din mail som to PDF-filer. I den ene fil finder du selve undervisningsforløbet og lærervejledningen. I den anden fil finder du arbejdsopgaverne som kan kopieres til din børnegruppe.

Materialet må benyttes af alle elever og ansatte på den pågældende skole/institution

Beskrivelse

Kompendiet indeholder:

  • Faglige mål lavet i tre niveauer – “alle, nogle få”. Således at alle børn når det letteste mål for “alle”, nogle børn når det middelsvære mål for “nogle” mens få børn når det sværeste mål for “få”. Elever fra samme klasse kan derfor sagtens arbejde med det samme forløb, da de faglige mål er differentierede.
  • Resumé af hvert afsnit og opgave, så underviseren hurtigt kan danne sig et overblik uden at skulle se videoerne
  • Kopiark med arbejdsopgaver som passer til det forløb, der præsenteres i videomaterialet
  • Direkte links til videomaterialet, så du nemt kan dele videoen med dine elever, og så du ligeledes nemt kan finde videoerne, hvis du laver samme forløb med andre elever
  • Baggrundsviden til underviseren
  • Ekstramateriale – disse er frivillige og nævnes ikke i videoen. Ekstramaterialet kan bruges undervejs i forløbet eller du kan vælge at bruge det som opsamling eller helt springe over den del. Disse er blot gode ideer eller inspiration. Du finder ekstramaterialet bag kopiarkene (markeret med teksten ”ekstraopgaver”)

 

Om forløbet

Ordsprog er meget svære at forstå for børn, da de tænker mere konkret end voksne. Men det er en stor del af det danske sprog, og er også med til at levendegøre og nuancere vores talte og skrevne historier.

Fortællingen om Snøvsen ser ordsprogene i børnenes øjenhøjde. Når nogen er gået fra Snøvsen får Eigil ondt af den stakkels Snøvs som ingen nogensinde kommer hen til – Når ti vilde heste ikke kan få Eigils far til at underskrive en kontrakt, så tænker Eigil, at hans far må være meget stærk.

Sammen med Eigil, Snøvsen og katten skal vi i dette forløb lege med ordsprog og øge kendskabet hertil. Børnene skal være ordsprogsdetektiver, som undersøger de ordsprog, som vi støder på i fortællingen. Vi skal dramatisere ordsprog, bruge det i nogle sjove bevægelseslege, tegne, skrive og være kreative med ordsprog.

Vi skal lave vores egen Snøvs og tage ham med på vores helt eget eventyr. Vi skal høre lidt om Benny Andersen, som er forfatter af historien om Snøvsen. I den forbindelse skal vi arbejde med et hemmeligt men sjovt røversprog, som Benny Andersen brugte sammen med sin far og sine brødre – måske kan det blive dit hemmelige sprog med en god ven?

Vi skal arbejde med den frie fantasi, med korrekt rækkefølge, personkarakteristik, meddigtning, boganmeldelse mm

Vi kommer til at lave øvelser, der skal vise barnet hvor forskelligt et verdenssyn kan blive afhængig af om man ser glasset som halvt tomt eller halvt fyldt.

Vi skal arbejde med angst og med hvordan vi kan mindske denne. Vi kommer omkring hævn og hvordan denne kan ødelægge alt.

 

Målet er at gøre barnet mere nuanceret i det danske sprog og herigennem give det en øget forståelse for, at sætninger kan have en overført betydning. Dette vil levendegøre barnets eget sprogbrug og almene sprogforståelse.

 

Jeg ser frem til at være sammen med dig igennem hele dette forløb

Du er altid hjertelig velkommen til at kontakte mig på e-mail: info@laeritrin.dk

 

Venlig hilsen Dorthe Berg Nielsen, Lær i Trin