Inderst Inde – Undervisningsforløb – Skole

1.499,00 kr.

Undervisningsforløbet sendes til den mail du angiver i din bestilling. Du modtager to PDF-filer. I den ene fil finder du vejledning, links og faglige mål. I den anden fil finder du arbejdsopgaver til kopi.

Forløbet er lavet af Dorthe Berg Nielsen fra Lær i Trin. Køber må bruge kompendiet til eget forbrug og må printe til egen børnegruppe.

Beskrivelse

Kompendiet indeholder:

  • Faglige mål i tre niveauer i overensstemmelse med kravene fra UVM
  • Referat af hvert afsnit og opgave, så underviseren hurtigt kan danne sig et overblik uden at skulle se videomaterialet
  • Kopiark som passer til det forløb, der præsenteres i videomaterialet
  • Direkte links til videomaterialet, så du nemt kan dele videoen med dine børn, og så du ligeledes nemt kan finde videoerne, hvis du laver samme forløb med andre elever
  • Baggrundsviden
  • Ekstra materiale som nævnes ikke i videoen

Fagligt indhold:

Vi skal under forløbet beskæftige os med egne og andres følelser. Herunder hvordan man kan vende noget dårligt til noget godt, hvordan man kan tæmme sin vrede, angst eller frygt, samt hvordan man kan vise sine følelser og bede om hjælp

Vi arbejder med et følelsestermometer og en følelsesdagbog, som er meget visuel for barnet. Disse bruger vi som et redskab til at blive mere bekendt med egne følelser samt være nysgerrig på, om der er et bestemt mønster, som måske skal brydes, for at opnå flere glade farver i følelses dagbogen. Termometret og dagbogen kan med fordel bruges jævnligt – også når forløbet er ovre

Vi arbejder med begivenhedskort og ser den samme begivenhed fra flere forskellige vinkler. Dette med henblik på at lære at blive klogere på andres synspunkter men også for at lære, at man selv kan vende en negativ situation til noget positivt, hvis man ser på begivenheden med “andre briller”

Vi arbejder med minder (både de gode og de dårlige) og taler om hvilken reaktion minderne frembringer

Vi laver en handlingsplan for hvordan man kan hjælpe sig selv, når det er svært

Vi arbejder med personligheds-øer med henblik på, at blive klogere på hvem vi er, samt øge forståelsen for at alle er forskellige og helt unikke (derfor handler vi også forskelligt)

Vi laver vores drømme-sted , som man kan søge hen til, hvis man er ked af det, vred eller bange

Vi arbejder med ansigtsmimik både i forhold til at udsende de rigtige signaler men også i forhold til at kunne aflæse andres ansigtsudtryk

 

På det mere danskfaglige område arbejder vi med kontraktmodellen, personkarakteristik, referat og anmeldelse. Vi beskæftiger os med forfatterens budskab og barnets egen læring. Vi laver desuden stop motion film med manuskript.

I ekstramaterialet kan du vælge at perspektivere fortællingen til filmen “Sjæl”, som har mange lighedspunkter i forhold til at virkeliggøre menneskets indre.

Flere af opgaverne er lavet både som en tegne version og en skrive version, så du kan give børnene en opgave, som passer til den enkeltes niveau. En klasse eller en børnegruppe kan derfor sagtens arbejde med samme fortælling men få forskellig sværhedsgrad i opgaveløsningen.